Zaleca się, aby już na etapie planowania ciąży zadbać o prawidłową masę ciała, a następnie podczas oczekiwania na dziecko regularnie kontrolować swoją wagę. Dlaczego to tak istotne?

 

Waga mamy rośnie wraz z dzieckiem

W czasie ciąży na pewno przybędzie nam kilka nowych kilogramów – to zupełnie normalne. Na te dodatkowe kilogramy składa się wiele czynników – waga dziecka, łożyska, macicy, wód płodowych, piersi, zmagazynowana dodatkowa woda w organizmie, a także to, ile po prostu przybierze wówczas mama. Trzeba jednak pamiętać, że ciąża to nie jest dobry czas, by sobie folgować w diecie czy odpuścić wszelką aktywność fizyczną. Brak ruchu i nieodpowiednia dieta przyczynią się do zwiększenia masy ciała, a to nie jest korzystne dla prawidłowego przebiegu ciąży, zdrowia dziecka i samopoczucia mamy.

Prawidłowy przyrost wagi

Przyjmuje się, że normą jest przybieranie na wadze od 9 do 13 kg. To średnio o jeden kilogram więcej na miesiąc, przy czym warto mieć na uwadze, że w trzecim trymestrze waga na ogół wzrasta szybciej niż na wcześniejszych etapach ciąży. Bywa, że na samym początku ciąży kobiety zauważają u siebie spadek wagi (utrata kilogramów może mieć związek m.in. z osłabieniem apetytu, czy częstymi wymiotami). Kwestia tego, ile kilogramów można przybrać, jest jednak indywidualna. Wiele zależy od tego, z jaką wagą startujemy i czy przed ciążą miałyśmy prawidłowe BMI (BMI prawidłowe: 18,5-24,9). Jak wynika z analiz przeprowadzonych przez naukowców ze Szkocji, zbyt wysokie lub zbyt niskie BMI w ciąży wiąże się z większym ryzykiem komplikacji w czasie ciąży i po porodzie. Z analiz wynika, że ryzyko komplikacji wzrasta wraz ze wzrostem wartości BMI. Dodatkowo, u kobiet skrajnie otyłych ryzyko wystąpienia nadciśnienia i cukrzycy ciążowej jest trzykrotnie wyższe w porównaniu do kobiet o prawidłowej masie ciała. U kobiet z nadwagą wzrasta również prawdopodobieństwo komplikacji porodowych i konieczności przeprowadzenia cesarskiego cięcia, którego wykonanie jest dodatkowo utrudnione na skutek obecności grubszej warstwy tkanki tłuszczowej.

Zbyt wiele kilogramów może być groźne

Nadmiar kilogramów u mamy nie pozostaje bez wpływu na zdrowie płodu. Im BMI kobiety bardziej odbiega od normy, tym większe jest ryzyko wystąpienia u dziecka zbyt dużej wagi urodzeniowej, tzw. makrosomii (waga powyżej 4 kg), a w przyszłości również cukrzycy, otyłości i chorób układu krążenia.

O prawidłową masę ciała warto zadbać więc już na etapie planowania ciąży, a w jej trakcie konieczna jest regularna kontrola wagi. Istotną rolę odegra tu prawidłowa, zdrowa, nieprzetworzona dieta oraz aktywność fizyczna, o której regularność warto zadbać przez cały okres ciąży. Ważne także, aby pamiętać, że ciąża to nie jest czas na odchudzanie się i nadmierne forsowanie swojego organizmu. Dieta powinna dostarczać wszystkich niezbędnych składników dla mamy i rozwijającego się dziecka, a aktywność powinna być umiarkowana i dostosowana do możliwości mamy i jej sytuacji zdrowotnej.

autor: Marta Mandżak-Matusek

Inne artykuły

Ciąża to szczególny czas pod względem dbałości o swój stan zdrowia i…
Jakie sygnały będzie nam wysyłał organizm, że zbliżamy się do porodu?
Nawet ładnie zagojoną, estetyczną bliznę po cesarskim cięciu warto sko…
Jak sobie radzić, kiedy dopada nas przeziębienie?